Wie zijn we?

Het aanmeldpunt coördineert en faciliteert de aanmeldingsprocedure in het "netwerken internering HVB Brussel Nederlandstalig". In geval een verwijzer twijfelt over de meest geschikte zorgcontext voor de zorgvrager of wanneer een zorgpartner van het netwerk de zorgvraag afwijst, formuleert het aanmeldpunt een geïnformeerd advies op basis van een indicatiestellingsonderzoek. Het aanmeldpunt zal de zorgvrager toeleiden naar de geschikte zorgpartner of een casustafel organiseren.

Het aanmeldpunt kent verschillende opdrachten.

  • Advies en ondersteuning (schakelfunctie):
    • De schakelfunctie binnen het aanmeldpunt verschaft informatie over het interneringsnetwerk aan de aanvragen en kan ondersteuning bieden bij het vragen over het zorgtraject en forensische behandeling in complexe dossiers.
  • Organiseren van aanmeldpunt
    • Het aanmeldpunt neemt bij dossiers met twijfel of afwijzing door de zorgpartner contact op met de verwijzer op basis van het gedeeld aanmeldformulier. 

      Het aanmeldpunt zal steeds een geïnformeerd advies formuleren. Bij een aanmelding zal het aanmeldpunt in eerste instantie de DUNDRUM-1 scoren aan de hand van het gedeeld aanmeldingsformulier met intakegegevens. Indien er sprake is van twijfel met betrekking tot een geschikt zorgaanbod en beveiligingsniveau, zullen daarnaast de 'Central Eight' en/of een vorm van risicotaxatie worden gescoord. Dossiers die eerder geweigerd werden binnen ons netwerk en complexe eerste aanmeldingen (waarbij het zorgaanbod niet duidelijk is o.b.v. DUNDRUM-1 & C8/RT) zullen worden geagendeerd op de casustafel. Het aanmeldpunt leidt vervolgens het dossier toe naar de meest geschikte zorgpartner.

 

aanmeldpunt